Saturday, August 6, 2011

kisah ramadhan-lurus bendul punya pasal =.=

Posted by kisah gadis stay up late at 12:55 AM
Reactions: 
kisah ramadhan bermula di sini........... petang itu, mak mintak tolong alang tanak nasi. alang merupakan seorang yg pendiam, sukar untuk mengeluarkan kata2 & sukar untuk berinteraksi dengan orang lain lalu terus melaksanakan arahan yg diberikan oleh mak. alang dengan segeranya membasuh beras & terus meletakkan di dalam periuk untuk dimasak. 



setelah beberapa jam berlalu, mak & akak terus pulang ke rumah dalam keadaan kekalutan sedikit kerana waktu berbuka hanya tinggal beberapa minit lagi. setelah itu mak bergegas untuk menghidangkan lauk2 dan kuih2 yg hanya dibeli di bazaar ramadhan seketika tadi. setelah itu, akak terus ke dapur untuk meletakkan nasi ke dalam pinggan. sementara itu alang sibuk menyediakan air. selang beberapa saat, akak dengan tiba2 menjerit "MAK!! MAK!! MAK!! " mak dengan nada terkejut terus bergegas ke dapur. tiba-tiba mak hampir pengsan. rupa-rupanya .................................................................  

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

nasi yg ditanak masih belum masak. terkedu mak seketika. apa ke tidakknya, mak mintak tolong tanak nasi tapi alih2 beras jugak yg dapat. apa cita nih??
 rupa-rupanya alang lupa untuk menekan butang "on" dekat periuk tuhhh. alang pulak lupa nk tanya mana satu butang on kot??  lurus betul la alang nih!! hahhaa. tu la jadi macam tu. namun, apabila azan berkumandang, keluarga tersebut berbuka dengan kurma dan sedikit kuih muih yg dibeli tadi sementara menunggu nasi masak. mak dan akak hanya tersenyum dek kecuaian alang itu tadi. alang hanya terus mendiamkan diri dan ketawa sendiri bila teringatkan peristiwa tersebut.









# pengajaran yang alang dapat : lebih berhati-hati dalam melakukan sesuatu kerja & perlu banyak bertanya jika tidak tahu menahu sesuatu =.=


p/s : cerita ini tidak kena mengena dengan sesiapa. hanya imaginasi di bulan ramadhan.

ikhlaskan tangan anda sempena bulan ramadhan di SINI        

terima kasih ^.^


23 comments:

liya alia said...

saya pon penah jadi macam ni jugak.. mak alang tu kira baik la tak marah.. saya telupa haritu dah kena marah dengan ayah -__-'

kisah gadis stay up late said...

opsss...hehe..xpela,jadikan itu sbgai pnglaman hidup ^.^

Gadis B.M said...

alang tu yang adk mimi yg laki tu eyh? hehe..xpe2..shaye bdak baru belajar..:)

kisah gadis stay up late said...

hahhaaa..xla,xda kaitan dgn saper2 pn..hnyalah imgnasi smata mata :)

hehe ^.^

atien said...

alang must be u...hahahhahaa.:P

guna nama lain yer...rotan tgn kan..
haha..

*kidding lor..

pernah dgr citer cmni...mmg lwk..cian mak n akak2 yg lain..xpe la.boleh bljr ikot sunah nabi..berbuka ngn kurma dulu..hehe

ifwat said...

ala, adk pempuan ifwat pun penah buat cm ni, tak tekan butang utk masak, duk keep warm je.. haha.. ngok ngek, kena marah ngn mak tak pasal2

kisah gadis stay up late said...

atien: hahah..xdala..stkat ni xpenah lgi kna mcm ni..heheh


tu la,nsib baik ada kurma dgn kuih2 lain,klau x nmpak gayanya kena brbuka dgn kuah dulu la..haha :DD

kisah gadis stay up late said...

ifwat : hahaa.. tu lebih kurang la dgn cite mcm ni..

hehe..sampai bile pun xkan masak nasi tu..haha :P

tiefazatie said...

haha..adui la..haha..xterkata..

Bigdaddyz said...

biasalah tu ....bukan sengaja ...

kisah gadis stay up late said...

tiefazatie : hahahaha ;)

kisah gadis stay up late said...

bigdadayz : yela..xsengaja la tu pun ;)

nadine said...

ye ke dop ea xdop kaitan ngn sape2 ?
hahahahahahaha

Lea IsNaw! said...

heheheh..alang tu umo bape taun?

kisah gadis stay up late said...

nadine : haiyhh..betol la..hhaha

kisah gadis stay up late said...

Lea IsNaw : xtaw la umo berapa,xterpkir plak..hehe :D

Caythrine Amanda said...

uiks lau xjdi mcm tu mst xtao kan.. pgalam hidup... ;D

kisah gadis stay up late said...

hehhe..betolbetolbetol ^.^

LiLy @ MumMyQiStInA said...

hehe..pernah juga terjadi mcm ni kat sis..sis lupa nk on..nasiblah bukan bln puasa..klu X mesti hubby dh mrh dh.. ;)

kisah gadis stay up late said...

owhh..haha..xpela..bukan sengaja pun kn..hehe..jdkan sebagai pnglaman hidup.. ^.^

si para para said...

situasi seperti ni pernah berlaku..time nak makan tengok ada beras lagi dalam periuk..hehetak tekan butang cook rupanya..

kisah gadis stay up late said...

hahha..setiap org mesti ada silap masing2 kn??normal la tu..hehe :D

kemey said...

sy pernah jugak sbb sy seorg pelupa hehe..

 

MRS LOLIPOP Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting