Thursday, July 14, 2011

Hati-hati dalam memilih makanan!!

Posted by kisah gadis stay up late at 6:24 PM
Reactions: 
salam semua. haa, dh makan belum?? amacam korang makan apa hari ini?? makan dekat mana? kedai ke kt rumah? kalau kt rumah, masak apa?? kadang2 kita x sedar apa yg kita makan dalam sehari ke sehari mungkin ada kandungan yg diharamkan untuk makan. 

" elehh, kau ni banyak cakap betollah!! kan dh ada tanda halal, apa nk susah? makan jela."


memang benar dengan adanya tanda halal itu sudah tidak meragu-ragukan lagi kita untuk makan. tapi, sedarkah anda ketika memilih makanan tersebut?? pernahkan anda menyemak dahulu dia punya label, ingredients itu semua? 

bagi yang tidak menggunakan tin, botol dalam pemakanan diorang itu tidak menjadi masalah. tapi bagi yg sibuk bekerja dan tidak mempunyai masa yg cukup untuk memasak, sudah tentu akan mengambil jalan yg singkat dengan memasak masakan yg ada di dalam tin, botol dan juga masakan segera. 

sebelum ni aku juga mendapat cerita yg mengatakan " prego sauce " tu tak halal sebenarnya kerana terdapat PORT MINCED MEAT di dalam bahan-bahannya. sebelum ni kalau aku nak beli sos spaghetti aku memang akan beli jenama adabi tu je. x pernah nk beli jenama yg lain. aku pun belum cek lagi dekat sos prego tu. sejauh manakah kenyataan itu??  untuk maklumat lanjut korang boleh klik :








               


ni adalah antara kod2 yg mengandungi unsur lemak babi. gambar ini dh lama dh tertampal kt blok masa aku matrik dulu. hehe :)




p/s : hati2 dalam memilih makanan!! kalau rasa was2 sangat tu jangan ambik la. sama2 lah kita lebih berhati-hati selepas ni. semoga kita mendapat kesihatan yg cukup dengan rezeki dan makanan yg halal. okayy, wink3 ^.^

4 comments:

ifwat said...

jangan kata benda makan.. ubat gigi pun kena cari yg halal tau :)

kisah gadis stay up late said...

betol tu ifwat...hehe

^.^

atien said...

mcm mna boleh ade kat blok?

kisah gadis stay up late said...

xtaw..dlu ada tmpal kt blok A xsilap..mmber practicum yg sent gmbar ni..hehe

 

MRS LOLIPOP Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting